D-vitamin

D-vitamin

Der florerer efterhånden mange ”sandheder” om d-vitamin, så jeg vil her forsøge at gengive lidt om hvad forskningen viser.

Vi får absolut ingen d-vitamin fra den danske sol, når uv-indekset er under 2 (fra oktober til marts). Så i vinterhalvåret får du kun d-vitamin fra din kost og evt tilskud medmindre du rejser sydpå. Gennemsnitsdanskeren spiser 2-4 mikrogram dagligt. Sundhedsstyrrelsen anbefaler 10 mikrogram dagligt. Vi omsætter dagligt for mere end 10 mikrogram d-vitamin, så alle danskere får en lavere blodkoncentration af d-vitamin henover vinteren i Danmark.

Huden producerer kun d-vitamin, hvis den eksponeres får solstråler, så du skal have tøjet af de store overflader (ryg og bryst), hvis du skal udnytte solens stråler bedst.

Ønsker du at mindske dit tab af d-vitamin henover vinteren kan du med fordel tage et tilskud. Sikker dosering er helt op til 250 mikrogram dagligt. Kender du ikke din blodkoncentration anbefaler jeg, at du tager 50-100 mikrogram (2000-4000 IU) dagligt. Du kan få testet dit d-vitamin-niveau hos egen læge, hvis du har tendens til vinterdepression eller træthed. D-vitamin-mangel kan dog også resultere i andre symptomer.

D-vitamin – https://www.lifeextensioneurope.com/liquid-vitamin-d3-2000-iu-1-oz-life-extension-2045

Du kan få 5% rabat hos Life Extension ved at bruge koden ”60122969” i feltet ”coupon code”. Koden kan genbruges.